משלוח חינם בקניה מעל 150 שקלים באתר

עושים שריר?

מאת: שלומית רייזמן-ברהום, מרפאה בכירה ברפואה הודית, איורוודה

 

שרירים

רקמת השריר היא הרבה יותר מאשר רק שריר. זו רקמה הכוללת את השרירים הרצוניים והלא רצוניים, ואחראית גם על תנועת נוזלי הגוף, העיניים, הלב, שלד, נשימה ועוד.

השריר מוזן ישירות מהדם. ברקמה זו מתרחש חילוף חומרים (מטבוליזם) רב.

האיורוודה מתריעה על הקשר שבין הרעלים הנוצרים בגוף, בין היתר, גם בגלל עיכול לא תקין, ושאינם מופרשים מהגוף, לבין בעיות בשרירים. רעלים אלו עלולים להיתקע בשריר ולגרום למחלות שונות כולל כאבים והתכווצות שרירים.

אש העיכול שברקמת השריר מושפעת ישירות מפעילות גופנית. זו גם תעכל את הרעלים, תחזק, ותתרום לבנייה ולהבראת השריר.

יזיקו לשריר

- מאכלים שומניים ושילובי מזון הכבדים והקשים לעיכול, (גבינות, צ'יפס, מטוגן, בשרים ופחמימות ועוד).                                                                                                

- שנת יום, שינה לאחר ארוחה, שנת לילה לאחר אכילה והרדמות בשעות הלילה המאוחרת - אורח חיים זה הוא אחד מהגורמים להיווצרות רעלים, להפרעות ולמחלות שונות, ביניהם נפגעים גם רקמת השריר ורקמת השומן (אחד הגורמים להשמנת יתר).

- תזיק לשרירים תזונה דלת חלבון  

- יתר/חוסר בפעילות גופנית.   

- מערכת עיכול שאינה פועלת כהלכה, גזים, עצירות ורעלים המצטברים בגוף בעקבות זה ועוד....

בעיות שרירים כוללות, בין היתר, גם שקדים מוגדלים, מחלת פיברומיאלגיה, תסמונת התשישות הכרונית (כרוניק פאטיג סינדרום) דלקת מפרקים שגרונית (הנחשבת כמחלה אוטואימונית). התגובות הדלקתיות שמתחילות במפרקים, מתפשטות לרקמות נוספות מחוץ למפרקים, כמו לעור, כלי-דם, בלוטות רוק ודמעות, ריאות, קרום הלב, קרום הריאות והשרירים.

כאבי גב, בחלק מהמקרים, הם תוצאה של שרירי גב חלשים. כשיחוזקו השרירים, הכאב יחלוף.

בעיות נוספות היכולות לספר על התהוותה של בעיה ברקמת השריר: דימומים בחניכיים, נפיחות ודלקות חניכיים.

כשרקמת השריר יוצאת מאיזון וגדלה עלולות להופיע בין היתר: מיומות, חולשת שרירים, ירידה בחיסוניות ועוד.

כשרקמת השריר מתדלדלת, הסימפטומים יהיו חולשה, נוקשות וניוון.

חולשת שריר באה לידי ביטוי גם בריפלוקס וצרבות, אלו נגרמים בעקבות הצטברות גזים וחומציות יתר בקיבה, המחלישים את פעולת שריר שוער הקיבה, המפריד בין הוושט לבין הקיבה, וחומצות הקיבה עולות לוושט.

בדר"כ לא מומלצת צריכה מרובה של ירקות ממשפחה הסולניים. נכון במיוחד לסובלים מבעיות ברקמת השלד הכוללת גם את השרירים. להם כדאי להימנע ממשפחה זו, הכוללת עגבניות, תפוחי אדמה, סוגי הפלפלים השונים, המתוקים והחריפים (מלבד הפלפל השחור), והחצילים. תבלינים כגון פפריקה, טבסקו ופלפל קאיין.

גם הטבק שייך למשפחת הסולניים.

משפחה זו מכילה חומר אלקלואידי, הנקרא סולנין.

הסולנין, הנחשב לרעלן, חשוד בכך, שגורם למערכת החיסון להתבלבל ולתקוף את הגוף, ובכך לגרום להתפתחות מחלה אוטואימונית (מחלה בה מערכת החיסון פוגעת בגוף). הסולנין יכול להזיק לתפקוד המפרקים, להשפיע לרעה על תפקוד מערכת העצבים, השרירים ועל מערכת העיכול.

בנוסף, העגבניות והחצילים גם מעלים את רמות החומציות בקיבה, דבר שיזיק לכל רקמת השלד, הכוללת את העצמות, המפרקים, השרירים, הגידים והרצועות.

מאכלים מעלי חומציות נוספים כוללים: מאכלים שמנונים ומטוגנים, צריכת יתר מזונות חריפים וחמוצים, מוצרי קמח לבן, שמרים, משקאות תוססים, מאכלים ושתייה עתירי סוכר, פרי הדר, יוגורט, כל הגבינות, אלכוהול, עישון ועוד.

באופן כללי, כדאי להמעיט באכילת מוצרים מהחי.

רעלים שנתקעים בשריר קשורים גם לכאבי ווסת, כאבים בשרירי הרחם, בגלל שריר שמתכווץ בצורה לא תקינה. גם תסמונת המעי הרגיז (רגיש) קשורה, בין היתר, לתפקוד שריר הקיבה.

האיורוודה ממליצה על הקפדה באכילת חלבונים טובים, עדיף אורגנים מהצומח, במיוחד בחודשי ההיריון ה 4-5, רקמת השריר והדם בעובר מתפתחים בחודש החמישי.

בהיריון, אחרי 6 שבועות, מאוד חשוב לאשה לעשות תרגילי כיווץ ושחרור של שרירי פי הטבעת והוואגינה, תרגילים המחזקים את שרירי רצפת האגן ומונעים צניחת רחם ודליפת שתן, חשוב לעשות זאת גם בתקופת המנופאוזה.

מזונות מתאימים:                            

רצוי לצרוך הרבה ירקות עליים ירוקים, המכילים סיבים וויטמין C ו K. ברוקולי, מנגולד, פטרוזיליה, סלרי, כרוב וכרוב ניצנים ועוד.  

ירקות ירוקים כמו תרד מכילים בין היתר, גם מגנזיום (נמצא במרכז הכלורופיל).

עוד מומלצים:  מלפפון, גזר, בטטות (מעט), דלעת, אפונה ירוקה, תירס, במיה, תפוחי עץ מתוקים, סלק, רימון, ענבים שחורים ומתוקים. צימוקים שחורים שמכילים ברזל. סלק, ארטישוק, עלי שן ארי, בצל ושום גם מזרזים את תהליך סילוק הרעלים באמצעות הכבד.

מזונות מכילי מגנזיום: טחינה גולמית משומשום מלא, גרעיני דלעת, אגוזי קשיו, שקדים לא קלויים, חיטה מלאה, שעועית מבושלת, ארטישוק מאודה, שיבולת שועל מבושלת, אבוקדו,  פפאיה, אננס טרי ועוד.

זרעי פשתה, זרעי חמנייה ודלעת, שקדים ושומשום, מכילים מינראלים וחומצות שומן חיוניות.

תמרים – האיורוודה מטפלת גם ע"י עיקרון "דומה מטפל בדומה". מרקם התמרים דומה בצורתו לשריר. התמרים מחזקים את השריר ובונים אותו. מספקים מגנזיום וסידן.

צריך לזכור שגם מעלים משקל – תמיד חשובה המידה!

גרעיני חמניות עשירים בחומצות אמינו החיוניות להתפתחות תאים ורקמות בגוף, מומלצים לנשים הרות ומניקות ותורמים גם ליצירת חלב. מכילים כמות גבוהה של ויטמין E, ולכן מומלצים במקרה של התנוונות שרירים ודלקת בכבד. את הזרעים יש לקלות עד 1 דק' במחבת נירוסטה, להקלה בעיכול (ללא תוספת שמן או מלח)

אגוזי פקאן אגוזי מלך ואגוזי ברזיל - מכילים כמויות גדולות של חומצות אמינו חיוניות ולכן מומלצים להשלמת מקור תזונה חלבוני, במיוחד לצמחונים.

דבש - טבעי שלא חומם!!! הדבש המחומם הוא כמו רעל לגוף, לא לבשל איתו ולא לשימו במים רותחים, אלא בטמפ' הנעימה לשתייה.

[בבישול, את הדבש, יכול להחליף דבש תמרים (סילאן, רצוי אורגני המכיל 100% תמרים וללא תוספת סוכר)]

דגנים – תחנת כוח צמחונית

הדגנים מזינים את השריר, את רקמת השומן והדם. נכון יהיה לא להרבות בהם, אלא לאכלם במידה. אלו חייבים להתעכל היטב, כדי שהאיכויות שלהם יגיעו ויזינו את השריר. על פי ניתוח התזונה המודרני, דגנים מספקים פחמימות, חלבון, ברזל, סידן, אשלגן, ויטמינים מקבוצת B\ הדרושים לתזונה מאוזנת.

כמויות מספיקות של דגנים, חשובות במיוחד לילדים הגדלים. דגנים מועילים לצמחונים, כי הם מסייעים ביצירת חלבון מלא, כשנאכלים בשילוב עם קטנית.

האיורוודה ממליצה על דגנים בכל ארוחה (בייחוד לצמחונים) כדי לספק אנרגיה מתאימה לגוף. יש מגוון של דגנים מלאים שונים, המתאימים לטיפוסי הגוף השונים.

לאלו בעלי משקל גוף קל ודק ולטיפוסים החמים (מתרגזים מהר) טוב יהיה לצרוך יותר דגנים כמו: קוסקוס, סולת, טפיוקה, אורז בסמטי, חיטה מלאה, שיבולת שועל, העוזרים לסיכוך, להגברת האנרגיה ולשיפור כוח הסיבולת הגופנית.

לטיפוסי הגוף הגדול, בעלי המשקל הכבד, יתאימו כמויות קטנות יותר של דגנים. לאלו טוב יהיה אם יצמצמו או ימנעו לחלוטין מחיטה, שגם תגרום לעלייה במשקל וגם תגביר את כמות הליחה בגוף, במיוחד במצבי הצטננות ואלרגיה.

מוצרי שעורה, כמו גריסים למשל, יתאימו להם לזמן מה. יאזנו ע"י פעולת הניקוי וההפחתה שעושים, אלו גם יתאימו לטיפוסים החמים, לזמן מוגבל, כי עלולים  להפריע לאחר הניקוי, להזנת הגוף (גריסים לא יתאימו לאלו הסובלים מהתנפחות בטנית וגזים) .

את פרוסת הלחם רצוי לייבש לטוסט, כדי להקל על העיכול. טובים להם גם שיפון, תירס ודוחן, שגם סופח רעלים.

שיבולת שועל מגבירה לחות, לבעלי משקל כבד ולכאלו הסובלים מעודף ליחה, תתאים שיבול שועל יבשה ואפויה (גרנולה).

אורז בסמטי מאזן ומתאים לכולם, במידה הנכונה. שלוש עד ארבע מנות בשבוע. אורז בסמטי טחון יתאים לשימוש גם לאפיה ובישול.

קינואה מספקת מקור מצוין לחלבון. טוב לאכול אותה עם שמן זית או מעט גהי.

אך צריכת דגנים בלבד אינה מספקת.

קטניות – מספקות חלבון מהצומח, חלבון מלא יתקבל באכילת דגן וקטנית יחד. בארוחה מומלץ לצרוך סוג אחד מכל משפחה.

במיוחד טובים לשרירים העדשים השחורים ועדשים בשם "אורדאל" המכילים הרבה ברזל (ניתן למוצאם במכולות של ההודים בפתח-תקווה, בת-א, מול התחנה המרכזית וברמלה).

שמנים – גהי, שמן זית, שמן זרעי ענבים ושמן קוקוס.

שמן שומשום יתרום לשרירים, ע"י חימומו ועיסוי הגוף איתו. טוב לפני מקלחת הבוקר. חשוב להישאר איתו לפחות 5 דק', הזמן שלוקח לשמן לחדור לגוף ולהגיע לשרירים ועד לרקמת העצם.

מים – חשובה שתיית מים לשטיפת הרעלים מהגוף ולמניעת יובש, שמזיק מאוד לשרירים. אלו הסובלים מהתכווצות שרירים, ראוי שיקפידו על שתייה של לפחות כוס מים אחת לשעה.

תבלינים היכולים להועיל בשמירה על השרירים כוללים: שומשום שחור, חילתית (הינג), כמון, הל, קינמון.

*שורש ליקוריץ (שוש קירח) – מאוד יעיל בהקלה על כאבי שרירים, להשרות למשך הלילה או לחלוט ולשתות.

**ג'ינג'ר – אנטי דלקתי, נוגד חמצון וכאבים, טוב לנפיחות וכאב הקשורים לשריר, לשלד, ולהפרעות במחזור הדם.

  הג'ינג'ר "מדליק" את אש (אנזימי) העיכול, ומעכל את הרעלים, ובכך משפר את ספיגת המזון במערכת העיכול. מומלץ במיוחד לסובלים מהתכווצויות שרירים וכאבי רגלים.

***שמן ציפורן - מריחה מקומית תספק הקלה מיידית לכאבי התכווצות שריר.

כורכום – ממריץ, מניע, משפר ומדלל את הדם ותורם ליצירתו. ממזער את הסיכוי לכאבים ודלקת, הקשורים לכל סוג של פעילות גופנית או פעילות מאומצת.

תה ירוק מעשב לימון – לעשב הלימון יש תכונות ריפוי נפלאות. בין היתר, מקל על התכווצויות שרירים ויכול להילקח במנה מוגברת באמצעות חליטה או שייק, לאחר אימון.

צמח האשוואגנדה (Withania somnifera / ויתניה משכרת)  הצומח גם בארץ, בונה ומחזק את השריר. מתאים יותר לטיפוסי גוף אוורירי וקל ולאלו הרוצים לפתח את השרירים. כיום משתמשים באשוואגנדה רבים מהספורטאים ומתרגלי היוגה, כדי לחזק את השרירים – השימוש הוא בשורש, שנלקח כאבקה (בקפסולה).

האשוואגנדה גם עוזרת פעמים רבות לכאבי גב.

פלפל שחור – מסייע להרחבת כלי-דם, ובכך מסייע לזרימת דם תקינה, כמו כן, בתוספת מעט מים, יכול לשמש כמשחה לכאב בשריר.

 

*      להימנע מצריכת ליקוריץ במקרים של יתר לחץ דם ובצקות. בשום מקרה לא מומלץ לצרוך לפרקי זמן ארוכים.

**   יש לזכור שלכל המאכלים, התבלינים ולצמחי המרפא יש לעיתים התוויות נגד. יש להיוועץ במרפא המתאים לפני צריכתם, ובמיוחד במידה וסובלים מבעיות כלשהן.

*** אסור לשימוש במקרי יתר לחץ דם, בעיות לב, מערכת העצבים, לא מומלץ לטיפוסים חמים

תגיות:

TOP