משלוח חינם מהיום למחר בכל קנייה מעל ₪150

סובלים מגזים?

סובלים מגזים?

הרבה מאיתנו סובלים מגזים חלק לעתים, חלקנו ברמה יומיומית. אפשר להשלים עם זה, להחריש את זה או להבין למה זה קורה ולטפל.. לעתים שינוי קל פותר את הבעיה.

מאת: יפית ארמון, מטפלת איורוודית בכירה.

מאיפה באים הגזים?

ישנם הרבה גורמים לגזים במערכת העיכול. הסיבות יכולות להיות תלויות במזון שאנו אוכלים, באיך שאנו אוכלים או אפילו רק בזמן שאנו אוכלים. כדי לטפל בבעיה, צריך להבין ממה היא נובעת:

מזון לא טרי

תהליך הריקבון של המזון מתחיל מיד בתום הבישול. התהליך יכול לקחת כמה ימים, לפעמים רק יום, תלוי במזג האויר ובמרכיבים. תהליך הריקבון יוצר תסיסה ושחרור גזים במערכת העיכול המלווים בדרך כלל בנפיחות.  

אוכל ישן, טעים פחות, מזין פחות ואינו מתעכל כראוי בגוף. פירוקו גורם לאבות מזון באיכות ירודה. ואלו הופכים להיות אבני הבניה של הגוף. באיורוודה ממליצים לאכול תמיד טרי ואם אין ברירה - לשמור במקרר יום אחד בלבד!

קטניות

קטניות גורמות לגזים מכיוון שהם מכילות הרבה מן היסוד "אויר". זו הסיבה שמשרים אותם במים. גם ההשריה לא תמיד מונעת גזים. כדאי להוסיף עלי דפנה למים. במהלך הבישול להשתמש בתבלינים כגון כמון, כורכום, ג'ינג'ר, חילבה. פלפל, אגוז מוסקט, הל, קנמון. מומלץ להוסיף כמון גם בהגשה או בזמן האכילה.  

ירקות "אויר"

כרוב, כרובית, ברוקולי, תפוחי אדמה - אלו ירקות המכילים הרבה מן היסוד אויר = גזים. כדי להוריד את אפקט הגזים מומלץ לבשלם, לטבלם ולהוסיף שמן זית/  שמן קוקוס / גהי בזמן הבישול או האכילה.

אכילה לפני עיכול הארוחה הקודמת

פעולה זו גורמת ל"פקק" בצנרת העיכול. חשוב להבין כי למערכת העיכול ישנם משאבים מוגבלים כמו לכל שאר מערכת הגוף. כשהמערכת "עסוקה", אוכל עומד בצנרת, נרקב, לא מתפרק כראוי ותוסס. התוצאה: גזים. במקרה הטוב בדרך כלל עם נפיחות בבטן. במקרה הגרוע בעיות של פירוק וספיגה של מזון. רעב - הוא סימן טוב למערכת שמוכנה לעבודה!

אכילה מהירה

שימו לב לקצב האכילה. אכילה מהירה מכניסה הרבה גזים למערכת העיכול. גזים אלו לרוב אינם מריחים, אלא יוצרים נפיחות ולחץ בטני. יש לאכול לאט. להתרכז באוכל. להניח את הסכום בין ביס לביס ולתת למערכת לקבל את המזון בנחת.

שתיה תוססת

שתיה תוססת עם הארוחה מכניסה גזים למערכת העיכול, מכבה את ה"אש" ויוצרת מעמסה מיותרת. מומלץ לשתות חליטה חמה עם הארוחה בלגימות קטנות, במיוחד מומלץ חליטת ג'ינג'ר.

10 כללים איורוודים לתזונה נכונה

(הרבה מטופלים שלי דיווחו על היעלמות הגזים, הרגשת קלילות, ירידה במשקל ושקט במערכת העיכול - זה פשוט עובד!)

  1. המזון צריך להיות חם - מזון חם מכיל את אלמנט האש ותומך בעיכול.

  2. המזון צריך להיות טעים וקל לעיכול (תבלינים כמו: כמון, כורכום, ג'ינג'ר, פלפל, הל, קינמון, אגוז מוסקט הם כמו זרדים למדורה ויקלו על התהליך).

  3. כמות הנכונה של מזון בארוחה, לא פחות ולא יותר - בכל ארוחה כמות של צירוף כפות הידיים שלך יחדיו לצורת קערה.

  4. על בטן ריקה לאחר עיכול הארוחה הקודמת

  5. המנות צריכות להשתלב ולא לסתור ולהכביד בתכונותיהן - חלבון מסוג אחד בארוחה, לא לערבב חלב עם טעמים חמוצים ומלוחים, ללא פירות אחרי האוכל.

  6. לאכול בחברה נעימה ובכלים מתאימים - הנאה מהארוחה ושביעות רצון משפרים את העיכול.

  7. לאכול לאט - אכילה מהירה מכבידה על המערכת, ללעוס היטב את המזון.

  8. לא לאכול כשמודאגים או כשמרגישים רע - רגשות עזים מפעילים את המערכת הסימפטטית ששואבת אנרגיה ממערכת העיכול.

  9. להתרכז באוכל בזמן הארוחה - כשכל המשאבים מופנים לארוחה, הפירוק והספיגה טובים יותר

  10. אכול מזון המתאים למצבך הפיזי והמנטלי - אכילת לפי שלושת הטיפוסים (דושות): ואטה, פיטה, קאפה.

אמצעים נוספים לטיפול בגזים

שומר - זרעי שומר עוזרים מאוד להקלה על גזים. ניתן לאכול אותם בסוף הארוחה או ללגום חליטת שומר שמסייעת לעיכול.

שבעה זרעים - תערובת יחודית המכילה תבלינים וצמחים שונים העוזרים בעיכול המזון ובשיפור הספיגה. כולל התבלין הינגו (חלתית . אסופטידה), שידוע בתכונותיו הנפלאות להרגעת מערכת העיכול וטיפול במעי רגיש.

מיץ עשב חיטה - עוזר בניקוי מערכת העיכול (והגוף בכלל), עשיר בויטמינים, מינרלים, אנטי-אוקסידנטים. נקיון של מערכת הגוף עוזר לתזונה להספג בצורה טובה ברקמות ולגרום לחידושן וחיוניתן.

תגיות:

TOP