משלוח חינם מהיום למחר בכל קנייה מעל ₪150

דיאטה הוליסטית - ארגז כלים ליורדים במשקל

משקל עודף - מגפה מסוכנת

משקל עודף היא בעיה נפוצה בישראל ובעולם כולו. אורח החיים המודרני הביא איתו ירידה בפעילות הגופנית, צריכה של מזון תעשייתי המכיל חומרים משמרים ואחרים הגורמים לסטגנציה בגוף. קצב חילוף החומרים יורד ולא פועל כראוי. לסימפטומים אלו יש שם: אוביסיטי. (השמנת יתר או BMI גבוה מ-35). לאוביסטי לפי האיורוודה ישנה פתולוגיה הרסנית בה הגוף דורש עוד ועוד תזונה, ואכן ישנה תחושה של "רעב" אך תחושה זו היא הרסנית וגורמת להחמרה של המצב. צריך לשבור את הפתוגנזה של מחלה זו. וזו משימה לא פשוטה. כדי להשיל משקל אין בריריה אלא להוריד את אחוז השומן בגוף.  

 

ישנן הרבה שיטות, כדורים, אבקות וטכניקות המסייעות לירידה במשקל. האם הן מחזיקות לאורך זמן?

 

באיורוודה, השיטה היא שינוי באורח החיים ושיפור הבריאות בצורה הוליסטית (גוף-נפש), איזון שלוש הדושות (המורכבות מחמשת היסודות בטבע) ובעיקר הרגעה של ואטה והורדה של קאפה. כשהגוף מאוזן - ירידה במשקל מתרחשת באופן אוטומטי ואינה מהווה גורם הטיפול העיקרי. הכלים יהיו פעילות גופנית, צמחי מרפא, אור השמש, ותזונה שמורידה קאפה (מבנה) בגוף.

בירידה במשקל, כמו טיפול בכל מחלה כרונית אחרת, נדרשת סבלנות והתמסרות. התהליך קורה לאט. דיאטות כסאח אינן מחזיקות מעמד לאורך זמן ואינן מטפלות בנזקים הבריאותיים שנגרמים מעודף משקל ולעתים יוצרות נזק בריאותי נוסף.

 

מי צריך להוריד במשקל?

 

אם אתם סובלים מרוב או כל הסימפטומים הבאים: עליכם להוריד מיד את אחוז השומן בגוף ולהעזר בליווי מקצועי:

- שומן משתלשל בבטן, בחזה ובישבן.

- קשיי נשימה בפעילות מתונה

- צמא מוגבר, במיוחד בלילה

- קרייבינגס חזקים לאוכל

- שינה מרובה אך לא מספקת

- ריחות גוף לא נעימים

- זיהום עורי באזורים שומניים אשר משתפשפים אחד בשני

- ירידה בחשק המיני

- כאבי גוף

- דכאון וחוסר חיוניות

 

אם אינכם סובלים מהסימפטומים הללו - הפוקוס צריך להיות באיזון הגוף. לאלו המתמידים, אתם יכולים להכנס לתוכנית עצמאית ולדבוק בה. במידה ויש קשים מומלץ להעזר במטפל שילווה אתכם בדרך. בהצלחה!

 

מילת המפתח: סבלנות

 

ירידה בריאה והדרגתית במשקל תוך שינוי הדרגתי בתזונה ובאורח החיים, בשילוב עם נטילת צמחים תומכים תבטיח בריאות, חיוניות, שיפור במצב הרוח ומשקל שישאר מאוזן לאורך זמן.

לגוף, לוקח זמן להתאים את המערכות השונות לשינויים שמתרחשים בגוף במהלך שינוי תזונתי. שינויים לדוגמת ירידה ופרוק שומנים, ניקוי רעלים,  שינויים הורמונלים, סרקולציה מוגברת וכו'.

השינוי החשוב ביותר - בראשנו!

המינד שלנו נכנס לסטרס כשמתרחשת ירידה קיצונית ברמות השומן, לפני פירוק מאגרים אחרים. כשהגוף נמצא בסטרס, מופרשים רעלנים בגוף שיכולים לגרום לבעיות שונות וכמובן להכביד על הנפש..

באוביסיטי הבעיה המרכזית היא המינד. המינד הוא זה שצריך להשתחרר מהצורך לאכול. אכילה מוגברת היא לרוב סימן של ריקנות, שנאה עצמית, שעמום ורצון ולהתמלא, במקום להיות מוזן מדברים אחרים שלא קשורים לאוכל.

המטרה צריכה להיות - שינוי תודעתי ולא ירידה במשקל!ֿ בדרך זו המשקל ירד אוטומטית...

אביב- העונה המושלמת

אביב היא העונה המושלמת לחידוש הגוף. הכל מתחדש באביב! החמימות והשמש יעזרו לשומן בגוף להתפרק. למרות שכל זמן הוא זמן טוב להתחיל. גם אם הפסקתם, תמיד ניתן לחזור ולא להתייאש!

פעילות גופנית

אין ירידה במשקל ללא פעילות גופנית. אנשים שמתאמנים 5 פעמים בשבוע - יורדים במשקל מהר פי 3 מאלו שמתאמנים שלוש פעמים..

עדיף לעסוק בפעילות מתונה ולא אגרסיבית. כל אחד את מה שהוא אוהב לעשות. הליכה מרעננת של 30 דקות ביום גם תעשה הבדל. בפעילות גופנית אנו מכניסים יותר אויר לגוף.אנו מקבלים פראנה (נחשבת כמזון למינד!) שממלאת אותנו ממש כמו ארוחה. המערכת תרגיש פחות רעב אם נושמים היטב.

בכל שלב שמרגישים רעב, שבו בנחת, עצמו עיניים ונישמו 10 נשימות מלאות. תבחינו בתאבון יורד..

טוב לבצע תרגיל זה לפני הארוחה - יעזור מאוד להפחית בכמויות.

שינה

עודף שינה, היא סיבה נוספת לעליה במשקל. אדם בריא וחיוני זקוק ל-6-8 שעות שינה ביום. שינה מוגברת מאיטה את חילוף החומרים בגוף.

מאוד חשוב לא ללכת לישון מיד לאחר ארוחה. פעולה זו מפריעה לתהליך העיכול וגורמת למזון לההפך לפסולת שלא עוכלה כראוי בגוף. אם אתם סובלים מעודף שינה, מומלץ לצמצם את שעות השינה. הדרך לעשות זאת היא בהדרגה: במשך חודש יש ללכת לישון ולקום באותה השעה. במידה והולכים לישון קודם- יש להתעורר קודם. לאחר חודש של רגולצית שעות שינה מתחילים להוריד את כמות השעות: לאחר את  שעת השינה לחצי שעה מאוחר יותר ולקום באותה השעה או לחילופין לקום חצי שעה מוקדם יותר. לשמור על השעות לכמה ימים ולהתחיל שוב לצמצם חצי שעת שינה. עד שתגיעו למינימום הנכון לכם. בין 6-8 שעות. סביר להניח שתרגישו הרבה יותר עירנים, חיוניים ושמחים! כדי להאיץ את חיוניות הגוף יש לקום חצי לשעה לפני עלות השחר ולכל המאוחר בשש בבוקר.

אם קשה לכם לצמצם את שעות השינה. שימו שעון מעורר לאחר 4 שעות שינה. קומו מהמיטה, התהלכו מעט, קראו. (ניתן לעשות הכל למעט אכילה) היו ערים במשך חצי שעה ולאחר מכן חזרו לישון. הפסקה זו ברצף השינה תעזור לצמצם את שעות השינה ביתר קלות ללא השפעה על הרגלי המנוחה.

בתהליך ירידה במשקל אין לישון במשך היום!

 

תזונה

 

התזונה האיורוודית מותאמת למצב הדושות של המטופל. לרוב בירידה במשקל האסטרטגיה היא להוריד ואטה ולהוריד קאפה. חשוב מאוד להיות מודעים למזון אותו מכניסים לפה ולכמות. מאוד חשוב לטפל בנקודת החולשה האישית. יש כאלו שכמההים להרבה מתוק, מלוח, מאפים ועוד. לכל בעיה ישנו טיפול ממוקד יותר והעקרון הוא מציאת תחליפים בריאים ומזינים, אשר לא יעורר תשוקות קשות שמעלות את המתח ומאוד מקשות על תהליך ההרזיה.

 

- ללעוס היטב את האוכללעיסה משחררת את הטעמים של המזון לפה. לעיסה ממושכת עוזרת לתחושת הסיפוק מהאוכל (סיפוק תודעתי)  וגורמת לנו להיות מסופקים ושבעים מכמות קטנה יותר של מזון. אחת השיטות לספק תשוקה למתוק היא ללעוס שעוות דבורים..

 

- לאכול ארוחה המורכבת ממספר מנות קטנות ושונות. אכילה בנפרד של כל "מנה", יוצרת תחושה של שפע וסיפוק.  

 

- המנע ממחשבות על מזון ועל מה אסור לאכול.. מחשבות אלו מעלות את רמת הסטרס בגוף. בכל פעם שעולה קושי מומלץ לבצע נשימות, לצאת להליכה קצרה ולהזין את התודעה בפראנה (אנרגית חיים), לשתות חליטת תה או ללעוס שעוות דבורים.

- מזון שמגביר את הקאפה בגוף, לרוב גם אחראי על עליה במשקל. מומלץ להמנע ממזונות אלו או להוריד את הכמות אותה צורכים:

בשר בקר, חמאה, גבינות, גלידות, שמנת, מוצרי חיטה, סוכר לבן ומוצרים המכילים סוכר לבן, משקאות אלכוהולים, אוכל מטוגן, מזון תעשייתי, ג'אנק פוד, כל מה שמאוד חמוץ, כל מה שמאוד מלוח.

 

לא מומלץ לדבוק בתזונה שמורידה קאפה. ישנם טיפוסים עם הרבה ואטה, שיכולים לצאת מאיזון בגלל חוסר במזונות או טעמים. בתור התחלה, אם אינך יודע מהו ה"טבע המולד" (קישור למבחן טיפוסי גוף) המנע מהמוצרים המוזכרים בסעיף זה. זכרו - המטרה באיורוודה היא איזון הגוף ותוצאת הלוואי היא ירידה במשקל. באיורוודה - לעולם הדבר החשוב ביותר הוא להיות מאוזן למען בריאות פיזית ונפשית. חוסר איזון פוגע בבריאות וביכולת הרקמות להתחדש כראוי.

 

- המנע לחלוטין ממלח תעשייתי. כדי להמליח את המזון ניתן להשתמש באבקת אצות ים, זעתר, או כל עשב תיבול מלוח אחר. עם הורדה בצריכת המלח יש להוריד את כמויות המים בגוף ולשתות כשצמאים. מלח סופח נוזלים ויכול לגרום לבצקות בגוף ומשקל תקוע.

הגבל שימוש בממתיקים, ניתן להשתמש בדבש (חשוב לבדוק שהדבש טבעי, ללא תוספים ולא עבר חימום) - לא לבשל עם דבש! דבש מאבד מתכונותיו הנפלאות בחימום. לדבש יש תכונה של פירוק שומנים קלה

- הכניסו סיבים תזונתיים לתפריט - עוזרים להתמודד עם רמת סוכר גבוהה בדם. סיבים מפירות, דגנים מלאים.

- חשוב מאוד לתגמל את עצמך במהלך התהליך בכל תחום שלא קשור לאוכל. לעולם אל תעניש את עצמך על "נפילות". מאוד חשוב לנהוג כלפי עצמך באהבה, חיבה ולהאמין בדרך ובהצלחה. ייסורי מצפון הם לא חלק מהתוכנית. גם אם חרגתם מהמסגרת, אין דבר - חזרו למוטב ואף הרשו לעצמכם בשבת לאכול בהנאה עם המשפחה (עם הקפדה על כמויות).

- תזונה רווית חלבונים יכולה לגרום לירידה מהירה במשקל אך יש לה השפעה על התודעה שלנו, היא גורמת לעודף פעילות תודעתית ולמתח בגוף. תזונת פחמימות עוזרת להרגשת סיפוק, רוגע. הירידה במשקל תהיה מתונה יותר, אך קלה יותר מבחינה מנטלית.

- כשמרגישים בטוחים ומסופקים, כדאי להוריד את כמות המזון בארוחות. לאכול את הארוחה המרכזית בשעות הצהרים. לא לאכול לאחר ששוקעת השמש. הורדת כמויות המזון בארוחה תעזור לקיבה להתכווץ ובאופן טבעי יכולת הקיבול של הקיבה לכמות המזון הרצויה - יפחת.

- אכילה כפייתית ומוגברת לרוב הינה בעיה של ואטה ופיטה גבוהות בגוף. יכולה להיות נטיה של שמירה שומן בגוף והשמנה גם ללא אכילה מוגברת.

- להמנע מכל מזון או שתיה קרה. שומן בכלל וגם בגוף, מתמצק בקור ומתפרק בחום. לכן יש להמנע ממזון קר, שתיה קר ואפילו מזגנים. פעילות גופנית, שמש, סאונות, שתיה ומזון חם - יעזרו להמיס ולפרק את השומנים בגוף.

כשמורידים בכמות המלח, יש להוריד בכמות המים. חשוב לשתות כשצמאים אך נטיה לעודף מים יכולה לגרום לבצקות. המירו מים לשתית חליטה או מים חמים עם דבש, לימון ומעט פלפל שחור - יעזרו להורדת אחוז השומן בגוף.

כאשר עוברים למזון בריא, עשיר,ארוחה הכוללת מספר מנות וצבעים שנאכלת לאט ובסבלנות - גורמת לגוף להיות כל כך קליל וחיוני, שלאחר הקושי וההסתגלות - התזונה הופכת להתמכרות וכבר לא רוצים לחזור אחורה למזון תעשייתי, מעובד ומלא בתוספים הגורמים נזקים שונים לרקמות ולמח.

שריפת שומנים

לא סתם קוראים לפעולה זו "שריפה".  אחד מתפקידי השומן בגוף הוא בידוד ואנו רוצים לפרק ולשרוף שומן זה. שומנים מתקשים בקור  ונמסים בחום (ממש כמו חמאה על מחבת..). כשקר לנו ואנו מכניסים קור נוסף לגוף - הגוף אינו מעוניין להשיל את שכבת הבידוד.
האיורוודה מתייחסת לגוף כמערכת של צינורות המקשרות בין רקמות הגוף השונות. סתימה במעברים אלו (ע"י שומנים ופסולת שלא מתפנה) מורידה את יכולת ההזנה והניקוי של רקמות ואברים.

חימום הגוף באמצעות פעילות גופנית, שתיה חמה, מזון חם, סאונות, המנעות ממזגנים תגרום להאצת פירוק השומנים, ודילול שכבת הבידוד השומנית.

חיזוקים טבעיים

האיורוודה מציעה מגוון צמחים, תבלינים ומינרלים שעובדים על האצת חילוף החומרים וניקוי הגוף. בניגוד לתוספים התעשייתיים, שעובדים על הגוף בדרך של דיכוי תאבון כימי, הגברת האנדרנלין והסרטונין שיוצרים סטרס בגוף ומשבשים את פעולתה הטבעית של מערכת העיכול.

טריפלה - "שלושת הפירות" בשילוב עם טריקטו - "שלושת החריפים"

נטילת כמויות זהות של פורמולות אלו,  תעזור לניקוי הגוף והאצת המטבוליזם. טריפלה מעניקה לגוף ויטמינים ועוזרת לסילוק חסימות מן המעברים החיוניים ברקמות וניקוי רעלים. טריקטו - תשפר את העיכול, תעזור בשריפת שומנים והכנסת חום למערכת.

תערובת איזון משקל

תערובת איזון משקל מורכבת מאצות ים, מלון מר, חילבה, ג'ינג'ר, קינמון, מיץ עשב שעורה, מיץ אמלה, ספירולינה לימון שלם, עלי דנדליון, ותה ירוק.תערובת זו מקנה תחושת שובע, מדכאת את הרעב, מגבירה את המטבוליזם, משפרת את העיכול, מספקת נוטריינטים של כוח ואנרגיה למניעת נפילות "סוכר", מבוססת על מזון וצמחים אורגניים בלבד.

גוגול פלוס

גוגול פלוס הינה קומבינציה של צמחי המרפא: טריפלה, טריקטו, ארג'ונה, חילבה,כורכום וגוגול. מתאימה לאלו שסובלים מעודף רב במשקל. התערובת תומכת גם במצבים של כולסטרול גבוה.

ירוקים מנקים

ירוקים מנקים היא תערובת אורגנית רבת עוצמה של מזון ירוק עשיר בכלורופיל, שכוללת סירפד, מיץ עשב חיטה, מיץ עשב שעורה, פטרוזיליה, אצות ים, ספירולינה, כלורלה, נבטי קייל, שומר, מנטה, תה ירוק וג'ינג'ר.

התערובת תומכת בצורה טבעית ביכולות הגוף לנקות את עצמו. בנוסף עוזרת לגוף להתמודד עם סביבה ומזון מזוהם. חלק מהמרכיבים תומכים בעיכול מאוזן ובספיגה מושלמת.

מטהרים, מנקי דם, מנקי כבד, מורידים דלקת, מזין דם. התערובת עובדת בגוף דרך הבססה, חימצון, מינרליזציה וניקוי פנימי.

 

 

 

בכל מקרה מומלץ להוועץ במטפל על מנת להתאים את דרך הירידה במשקל לטיפוס הגוף המתאים.

הכתבה מבוססת על ספרו של רוברט סוואבודה - פרקריטי.

 

נכתב ונערך ע"י יפית ארמון

מטפלת איורוודית בכירה

www.ayurveda.co.il

תגיות:

TOP