משלוח חינם בקניה מעל 150 שקלים באתר

טיפול טבעי בדיכאון ובמצב רוח ירוד

מאת בת חן נקטלוב – יועצת מוסמכת לתזונה טבעית ואורח חיים בריא

דיכאון הוא בעיה נפוצה שבאה לידי ביטוי בשלל תסמינים כמו מצב רוח כללי ירוד ודכדוך, איבוד ענין והנאה מפעילויות מהנות, תחושת ייאוש, עייפות כללית או הפרעות שינה, תחושה של חוסר ערך עצמי, מחשבות חוזרות העוסקות במוות ואפילו נסיונות התאבדות.

הסיבות לדיכאון שונות ומגוונות ובראייה הוליסטית, לרוב, ישנם כמה גורמים שיוצרים יחד את הבעיה ודורשים טיפול מקיף המתייחס לכל אותם גורמים כמו חסרים תזונתיים, הרעלה כרונית, חוסר איזון הורמונלי ועוד.

במאמר זה נסקור חלק מהסיבות למחלה ואת הטיפול ההוליסטי האפשרי באותן סיבות.

הגורמים לדיכאון

1. חסרים תזונתיים – בעידן השפע המודרני, המזון שלנו מכיל יותר ויותר קלוריות ופחות ופחות ערך תזונתי. מרבית האוכלוסיה אינה מודעת לעובדה זו ועל כן רבים מאיתנו לוקים בחסרים תזונתיים שונים מבלי לדעת זאת. בבדיקות הדם השגרתיות, נבדק רק קומץ קטן של חומרי תזונה וכך נוצר מצב שבו קשה לדעת מה גופנו מקבל ומה לא.

קיימים מגוון חומרי הזנה חיוניים ולכולם יש תפקיד חיוני בבריאות המוח, מערכת העצבים והיציבות הנפשית שלנו. חומרים כמו חומצות אמינו, חומצות שומן חיוניות, פחמימות איכותיות, ויטמינים מקבוצת B וויטמינים אחרים, מינרלים מקבוצת יסודות הקורט ויסודות האולטרה קורט ונוגדי חמצון שונים.

ללא אספקה קבועה של מקורות מזון איכותיים ומגוונים המכילים את קשת חומרי התזונה החיוניים, נוכל לראות ירידה בתפקוד המנטלי והרגשי ובין היתר – דיכאון.

2. רעלים וחומרים אלרגניים ודלקתיים – שפע של כימיקלים, מתכות רעילות, חומרי הדברה ושימור, צבעי מאכל, חומרי טעם וריח, חומרי ניקוי וקוסמטיקה, עשן מפעלים, מכוניות וסיגריות, אלכוהול, קפה, בשרים מעושנים וצלויים, קרינה, סמים ותרופות שונות הם רק חלק קטן מהרעלים אליהם אנו נחשפים יום יום במהלך חיינו. רעלים אלה עלולים ליצור עומס בגוף, להפריע למהלכו התקין, ליצור חסרים תזונתיים, להשפיע על הבהירות המחשבתית ועל מצב הרוח וליצור פגיעה מתמשכת בבריאותנו, שעלולה להתבטא בין היתר כדיכאון.

גלוטומורפינים (מדגנים המכילים גלוטן) וקאזומורפינים (מקזאין במוצרי חלב), שהם תוצרים של חלבוני גלוטן וקזאין, בעלי מבנה דמוי אופיום (גלוטו – מורפין) שלא עוכלו היטב, עלולים ליצור דלקת או אלרגיה ולהשפיע על התפקוד השכלי והרגשי.

מזונות מקדמי דלקת כמו שומני טרנס, סוכרים מעובדים ועודף אומגה 6 תורמים לתגובה דלקתית בגוף ומפרים את האיזון הטבעי של מערכת העצבים.

3. חוסר איזון הורמונלי ונוירו-כימי – בדיכאון נראות לרוב רמות נמוכות של סרטונין ונוראפינפרין וגם רמה נמוכה של דופאמין קשורה בדיכאון. תנגודת לאינסולין וחוסר איזון ברמות הסוכר בדם, תת פעילות של בלוטת התריס, ירידה בהורמוני מין, עודף קורטיזול (הורמון המתח) וחוסר במלטונין קשורים בדיכאון.

4. הרגלי חיים – חוסר שינה או שינה לא אפקטיבית, מנוחה ורגיעה, חוסר בפעילות גופנית קבועה, חשיפה מועטה לאור השמש, חוסר בפעילות אהובה, מהנה ומספקת ותחושת בדידות.

5. נפש – חוסר מטרה ותכלית בחיים, חשיבה שלילית, מתח כרוני, היעדר יחסי קהילה, משפחה, זוגיות וחברה, טראומות ומצוקות נפשיות, תחושת חוסר אונים ועוד...

 

הטיפול הטבעי בדיכאון

הטיפול יכלול התייחסות לכל הגורמים האפשריים על פי מצבו האישי של האדם.

1. טיפול תזונתי מעבר לתזונה שמכילה את כל חומרי ההזנה החיוניים לתפקוד התקין. תזונה זו תכלול בעיקר מזון טרי, אורגני עד כמה שניתן, מלא חיים, לא מעובד ומתועש וכמה שיותר קרוב לצורתו הטבעית. קבוצות המזון המומלצות ביותר הן פירות, עלים ירוקים, ירקות ושורשים, אגוזים וזרעים, אצות מים מתוקים ואצות ים, נבטים, קטניות, דגנים ללא גלוטן וצמחי תבלין.

בנוסף חשוב לצרוך מזונות ותוספים שיכולים להבטיח אספקה איכותית וקבועה של חומרי הזנה שאינם קיימים או קיימים בצורה לא מספקת במזון המודרני וחשוב לא פחות, אלו מזונות אורגניים, נקיים מחומרי שימור, הדברה, מתכות רעילות וממסים כימיים וגדלים בתנאים המאפשרים תכולה גבוהה של חומרי הזנה חיוניים :

ספירולינה, כלורלה ונורימכילות את כל חומצות האמינו החיוניות, ויטמיני B, פרופיל מינרלים רחב ואפילו נוגדי חמצון וחומצות שומן חיוניות.

עשב חיטה, ירוקים מנקים וויטליסתערובות של מזון מלא, עמוסות בנוגדי חמצון חיוניים כמו רזברטרול, כלורפיל, גלוטתיון, סופראוקסיד דיסמוטאז, אנזימים, קרוטנים, ויטמינים, מינרלים ועוד.

אסאי, גוג'י, תותי עץ, תותי זהב, רימון, ברי – סי, קקאו, כורכום ותה ירוקמקורות מצויינים לנוגדי חמצון המסייעים לנטרל נזקים של רעלים וחומרים דלקתיים ומשפרים את התפקוד המנטלי, הרגשי והגופני ובנוסף מספקים פחמימות חיוניות לפעילות מערכת העצבים.

שמן המפ, זרעי צ'יה ושמן קוקוסמקורות לחומצות שומן חיוניות, החשובות לבניית מערכת העצבים ולהולכה החשמלית במוח.

2. נטרול רעלים מסוגים שונים על ידי מזונות, סופר פודס ותוספים ניתן לשפר את יכולת נטרול וסילוק הרעלים בגוף בכדי להפחית את השפעתם ופגיעתם בתפקוד התקין של מערכת העצבים.

מזונות כמו ירקות מצליבים וירקות עליים, מים נקיים ואיכותיים, פירות, אגוזים וזרעים ובמקביל הפחתה והסרה של מזונות המכילים רעלים רבים כמו דגים, בשרים, מזונות מעושנים, משומרים ומעובדים.

פקטין הדרים, כלורלה, עשב חיטה וירוקים מנקים מסייעים לסילוק עדין ובטוח של מתכות כבדות ורעלים אחרים המצטברים בגוף שעלולים ליצור נזק למערכת העצבים.

משקה אלוורה, טריפלה, סיבים תזונתיים ותה מנקה ומטהרמשפרים את ההגנה הרירית בדרכי העיכול ומונעים מחומרים אלרגניים ודלקתיים במזון לחדור לגוף ולעורר תגובה עצבית.

3. איזון הורמונלי ונוירו-כימי שינוי תזונתי, הוספת סופר פודס ושינוי בהרגלי חיים יתרמו רבות לאיזון מסוג זה. במקרים מסויימים ניתן להוסיף צמחי מרפא כמו אדפטוגנים לאיזון הורמוני סטרס כמו טולסי וברהמי או אדפטוגנים המטפלים בגורמי דיכאון נוספים כמו ירידה בהורמוני מין זכריים - ג'ינסנג ואשווגנדה, או נשיים - שטאוורי ומאקה, לתמיכה בתת פעילות בלוטת התריס - פטריות כח ולטיפול בתנגודת לאינסולין - איזון משקל.

4. שיפור הרגלי חיים הקפדה על שעות שינה מספקות והיגיינת שינה. הקדשת זמן למנוחה ורגיעה – זו אינה בטלה ! אלא פעולה חיונית לנפש ולגוף. פעילות גופנית קבועה משפרת את תפקוד המוח, מאזנת הורמונים, מעלה את רמות הסרטונין החיוני לשיפור מצב הרוח ועוד. חשיפה מבוקרת לאור השמש חיונית לרמה תקינה של סרטונין ודופאמין.

5. איזון הנפש הרפיות שונות, מדיטציה, תרגילי נשימה, עיסויים, דמיון מודרך ופסיכותרפיה הם חלק קטן מהכלים הקיימים שיכולים לסייע לתחושת רוגע, שלווה, התרוממות נפש ויציבות רגשית. כמו כן פעילות אהובה, אומנות, מוסיקה, פעילות חברתית, פעילות גופנית וחתירה להגשמה עצמית הן דרכים טובות לשיפור התחושה הכללית.

בנוסף במקרים מסויימים ניתן להשתמש בצמחי מרפא אדפטוגנים, חליטת טולסי ותה מרגיע ושמני עיסוי כמו שמן אשווגנדה ושמן ברהמי.

 

מאת בת חן נקטלוב – יועצת מוסמכת לתזונה טבעית ואורח חיים בריא

 

תגיות:

TOP